LG:s trådlösa OLED-TV kan bli din för 300 000 kronor

Permalänk
Bildexpert 📺

Ingressbilden – inte videon – visar en rätt stor svart låda på bordet till höger om protagonisten i LG:s historia om detta koncept. Skulle kunna tolkas som en all-in-one-projektor.

Detta är Zero Connect-boxen. På ovansidan har den en riktbar antenn. Ingen antenn som sticker ut utan en platta man roterar och en flärp (går att skönja på bilden) vilken riktar in höjden baserat på hur man placerar boxen i förhållande till TV:n. Lekte runt med den igår.

Trådlösa överföringen är adaptiv. Ifall du ställer dig mellan boxen och TV:n kommer det indikera med grön lysdiod att det är en obstruktion och ett par sekunder senare blir dioden blå för att indikera full funktion. Riktar man antenn bort från TV:n kan man fortfarande få blå diod eftersom den adaptivt hittar ett nytt sätt att sända signalen, likt studsa mot en vägg. Sätter man däremot något tillräckligt stort med metall emellan är det risk för röd lysdiod som betyder att det inte längre finns en funktionell förbindelse. Gul diod ska betyda att den inte riktigt kan finna en lösning och bilden är försämrad.

Denna adaptiv förmåga är vad som skiljer sig från andra trådlösa överföringar jag testat där en statisk placering av ett föremål – eller mig själv – kan sabotera hela eller halva överföringen med sämre kvalitet. Här kan jag tillfälligt blockera signalen med mig själv och två sekunder senare har den löst problemet utan att bilden påverkas. Enstaka gånger rycker det till men det normala är att det sker utan att bilden påverkas. Om jag hela tiden rör på mig uppstår lite ryck och lysdioden stannar på grönt för den måste hela tiden söka en ny lösning.

Så den möjliga nackdelen är att systemet kan sluta fungera i en mingelsituation där det hela tiden rör på sig och sändningsförhållandet varierar. Kanske är ett lyxproblem. Lekande barn skulle kunna vara ett problem och där kan man placera boxen högre upp. Eller be knytten leka någon annanstans så du kan använda TV:n i lugn och ro.

Jag misstänker också systemet skulle sluta fungera om man har ett mingel där vi har ett antal personer i full riddarrustning, ringbrynjor och harnesk som rör sig mellan Zero Connect-boxen och TV:n. Detta kan ju alltid vara en nackdel i någons ögon.

Permalänk
Medlem

Samsungs One Connect är i min mening smidigare. En tunn kabel från TV:n till One Connect-boxen, och därifrån en strömkabel in i väggen. LGs Zero Connect blir ju krångligare då en strömkabel går från TV:n in i väggen och en strömkabel från Zero Connect-boxen in i väggen, inklusive risken för avbrott i den trådlösa överföringen av ljud och bild.

Visa signatur

🗄️ : NZXT H510 TG White . . . . . . . . . . . 🔌: Corsair RM750X White Series
🏬: MSI z370i Gaming Pro Carbon AC . 🎞️: Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15
🔲: Intel Core i7 8700K @4.1Ghz . . . . . ❄️: Corsair Hydro H115i
💾: M.2 Samsung 960 EVO 500 GB .. . . 💾: Samsung 860 EVO 1 TB
🏴: MSI GF GTX 1080 Ti GamingX . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Får väll hoppas att det blir billigare i den storleken.

97" C2 kostade runt 95-99K.

Men vet inte om någon annan Oled tv i den storleken men du kunde få en Tcl 97" led tv för 35K vid black friday rean förra året.

Jo man kan säkert få jättestora billigt om man bortser ifrån mycket annat. Svårt att veta för dig/er gällande mina personliga krav men typ om 5-7 år att du får något i ca 100" som tillhör toppsegmentet för 25-30kkr. (hade varit önskvärt iaf)

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

wow, en sladd istället för två. Lätt värt 300 lax!!1

Permalänk
Medlem

Zero Connect-låda you say.... nej tack, fuck all that, massor med problem, och när den går sönder lycka till att hitta en likadan som kan ersätta...

Permalänk

Varför går det inte att sätta någon platta i väggen som skickar strömmen trådlöst? Jävla stenåldersteknik!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Så 3000 för en 97” oled känns rimligt?

Ja? En aning för dyrt faktiskt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Ja? En aning för dyrt faktiskt.

Ironiskt när detta kommer från en konsult. Men jag antar att ditt timpris är 20:- i timmen?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Får väll hoppas att det blir billigare i den storleken.

97" C2 kostade runt 95-99K.

Men vet inte om någon annan Oled tv i den storleken men du kunde få en Tcl 97" led tv för 35K vid black friday rean förra året.

Jag kan inte ens se att det funnits en 97” c2. Vad har du fått detta ifrån?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Undrar om länken klarar av en mikro i huset, eller om man får överleva filmen utan popcorn.

Popcorn i mikron? Du kan bara poppa dem på spisen, det är superenkelt och det är bra för plånboken med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Jag kan inte ens se att det funnits en 97” c2. Vad har du fått detta ifrån?

Hembiobutiken sålde den förra året under en period.

Dock ingen i lager utan beställningsvara.

Få som köper i denna prisklass

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Ironiskt när detta kommer från en konsult. Men jag antar att ditt timpris är 20:- i timmen?

Borde lagt till en varningsskylt att mitt uttalande kom med en risk för ironi.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Borde lagt till en varningsskylt att mitt uttalande kom med en risk för ironi.

Haha okej. Nä den gick inte fram genom skärmen för mig.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Hembiobutiken sålde den förra året under en period.

Dock ingen i lager utan beställningsvara.

Få som köper i denna prisklass

Kan inte hitta den modellen alls när jag kollar på LGs sida. Den enda jag kan hitta är 97 G2 men där pratar vi 250k

Kollar man c3 är max 83” så jag tycker det känns skumt att c2 skulle ha funnits i 97”. Om den dessutom hade kostat under 100k hade den varit rejält intressant.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Popcorn i mikron? Du kan bara poppa dem på spisen, det är superenkelt och det är bra för plånboken med.

Hur är detta bra för plånboken?

Visa signatur

Lätt som Paj